Lumoavan tarinan alku

Lumoava-tuotteiden valmistajalla Saurum Oy:llä on pitkä historia jalometallialalla, ja se onkin yksi Suomen vanhimpia korutehtaita. Vahva historia ja osaaminen olivat yksi merkittävistä tekijöistä, joiden ansiosta Lumoava pystyttiin perustamaan.

1990-luvun lama vaikutti vahvasti kello- ja kulta-alaankin, ja monia yrityksiä kaatui. Saurum Oy oli kuitenkin onnistunut sinnittelemään vaikeuksista huolimatta. Tultaessa 2000-luvulle tilanne oli edelleen erittäin haastava, omistajilla oli lisäksi näkemyseroja yrityksen suunnasta, ja Eino Räsäsen jo vuonna 1942 perustetun korutehtaan tulevaisuus näytti epävarmalta.

Eino Räsäsen lapsenlapsi Mikko Pessi ja hänen kollegansa Heikki Hartikainen viettivät useita iltoja pohtien, kuinka yritys tästä nostettaisiin. He saivatkin idean, joka vaatisi paljon muutoksia, mutta jonka varaan voisi rakentaa yrityksen tulevaisuuden ja 2000-luvun puolivälissä alkoi tapahtua.

Eelis Aleksi Väisänen tuli töihin Saurumille vuonna 2004 pääsuunnittelija Heikki Hartikaisen assistentiksi. Miehet olivat tavanneet 3D-mallinnuskurssilla, ja Heikki oli nopeasti vakuuttunut nuoren muotoilijaopiskelijan taidoista. Eelis Aleksi pääsi helposti työtehtäviin sisään, ja alkoi saamaan lisää vastuuta. Samaan aikaan Mikko ja Heikki valmistelivat yrityksen ostoa kokoamiensa kumppaneiden kanssa, ja vuonna 2006 yrityskaupat varmistuivatkin.

Uusi alku ei ollut millään lailla helppo. Mikko ja Heikki tiesivät, että saadakseen yrityksen uuteen kasvuun, heidän täytyisi lähteä tekemään jotain aivan uutta ja erilaista. Kuinka ollakaan Aleksi oli hahmotellut ajatusta muotoilijavetoisesta brändistä, joka korostaisi korumuotoilua ja sen ympärille rakennettua viestintää. 1980-luvulla Saurumillakin oli koruja tehty juuri näin, eli kyseessä oli omalla tavallaan paluu juurille. Kun nämä ajatukset alkoivat yhdistymään, syntyi idea josta kasvoi Lumoava.

Aleksin mukanaan tuoma 3D-mallinnustaito, osaava henkilökunta, laadukas laitteisto ja korumuotoilun nostaminen keskiöön muodostivat kokonaisuuden, jossa oli menestyksen siemenet. Ajatuksia hahmoteltiin ja testailtiin iltaisin varsinaisten töiden jälkeen, ja innostus uudesta vain kasvoi. Kun Aleksi vielä keksi brändille nimeksi Lumoava, loputkin palaset loksahtivat paikoilleen. Nimeen kiteytyi kaikki, brändin sielu, olemus ja ihmisten omistautuminen.

Vuonna 2008 Lumoava olikin valmis valloittamaan suomalaisten sydämiä, ja mukaan brändikuvaa rakentamaan lähti mainostoimisto AdKiivi. Lumoavaa vietiin eteenpäin suurella intohimolla tunteja laskematta. Rohkeus olla erilainen kuin muut kantoi alkuvaihetta vahvasti, ja Lumoava lunasti itselleen nopeasti vahvan aseman markkinoilla.

Seuraa meitä